22.4.10

Tuincentrum Coppelmans en Oude Landen


Vooropgesteld: ik gun Tuincentrum Coppelmans een mooie locatie en heb absoluut niks tegen dit mooie Nuenense bedrijf. Daarbij snap ik dat het tuincentrum op termijn moet verplaatsen, als gevolg van de ontwikkeling van woningbouwlocatie Nuenen-West. Maar waarom er juist nu zo veel druk gezet wordt voor de vestiging van het tuincentrum op Oude Landen begrijp ik niet goed. Immers de woningbouwmarkt is nou niet echt ‘booming’ en ik heb nog geen enkele bouwactiviteit in Nuenen-West gezien. Als de ontwikkelaars binnenkort met Nuenen-West willen beginnen kan dat vast wel op een ander stukje, want het gebied is echt enorm groot.

Dan de locatie op Oude Landen. De vestiging van een tuincentrum op die plek ligt volgens mij helemaal niet voor de hand. Oude Landen is een gebied voor recreatie en natuur. De plek waar het tuincentrum zou moeten komen is (gedeeltelijke) Ecologische Hoofdstructuur (EHS). Het bouwen in de EHS kan alleen wanneer er een groot maatschappelijk belang bestaat, dat kun je van een tuincentrum (hoe mooi ook) toch niet echt zeggen. Daarbij trekt een tuincentrum veel verkeer en mensen. Het is een grote winkel (perifere detailhandel om er maar even een vakterm tegenaan te gooien). Dat hoort gewoon op een bedrijventerrein, net als bijvoorbeeld een kingsize-meubelzaak, de Gamma, Praxis, Boerenbond, etc. Zo’n grote winkel hoort niet in de nog resterende natuur van Oude Landen. Dit is het groene uitloop gebied van Nuenen-Zuid en Nuenen-Oost. Twee woonwijken waar een groot deel van de Nuenense bevolking woont, die juist het gebied Oude Landen gebruiken om te gaan joggen, de hond uit te laten of gewoon lekker doorheen te wandelen.

Volgens mij is Oude Landen geen geschikt gebied voor een tuincentrum. Er komt vast en zeker spoedig een veel betere locatie. Want het tuincentrum gun ik natuurlijk ook een goed plekje.

Oh ja, bijna nog vergeten te schrijven: Coppelmans moet gewoon even luid en duidelijk aangeven dat ze RKSV Nuenen graag wil sponsoren. Dit ongeacht de afloop van de verplaatsing naar Oude Landen. Sponsoring moet je volgens mij primair doen omdat je hart voor de club hebt, niet uit zakelijk belang. RKSV Nuenen kan de steun goed gebruiken en ze zijn de sponsoring meer dan waard!

Geen opmerkingen: