6.5.10

30 km/u of 50 km/u?


Politieke partij W’70 stelt het 30 km/u beleid in Nuenen-Zuid ter discussie. W’70 wil op enkele wegen weer een 50 km/u regime invoeren en onlangs gerealiseerde maatregelen ongedaan maken. Ik vind dat raar.

Waarom, ik dat raar vind?
- 30 km/u is veel veiliger dan 50 km/u;
- 30 km/u maatregelen terugdraaien kost overbodig geld;
- het is niet consistent en verwarrend voor weggebruikers;
- in woonwijken staan voetgangers en fietsers centraal, de auto is er te gast;
- naar mate er sneller gereden wordt, neemt de kans op een ongeval toe evenals de kans op ernstig letsel.

Hoewel het beleid helemaal niet op de agenda van de raadsvergadering staat, heeft er toch een toelichting van W’70-raadslid Louis Koenen plaatsgevonden in de voorbereidende raadsvergadering en heeft een ambtenaar een presentatie gegeven. Het verhaal van de ambtenaar was duidelijk.

De betrokken ambtenaar vertelde dat 30 km/u veel veiliger is dan 50 km/u. Dit werd onder andere geïllustreerd met een voorbeeld. Bij 30 km/u staat een auto stil na ongeveer 14 meter, bij 50 km/u moet de auto dan nog beginnen met afremmen. Dus met andere woorden, bij 30 km/u is er dan helemaal geen botsing en bij 50 km/u is er een klap met 50 km/u. Wel eens een auto met 50 km/u tegen een boom aan zien botsen? Of erger nog tegen een spelend kind? Ook het Rijk maakt zich zorgen. Ze schrijft op haar website: “een botsing met 50 km per uur staat gelijk aan een val van 3 verdiepingen van een flatgebouw”.

Remweg bij 30 km/u


Remweg bij 40 km/u

De SWOV is het nationale wetenschappelijke instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek. De SWOV geeft in één van hun factsheets het volgende aan: ”Uit laboratoriumbotsproeven blijkt dat bij een botsing tussen een personenauto en een voetganger, de overlevingskansen van de laatste dramatisch dalen als de snelheid van de auto toeneemt: bij een botsing met 30 km/uur overlijdt 'slechts' 5% van de voetgangers; bij een snelheid van 50 km/uur is dat al 45%”.

Kijk, als W’70 van mening is dat de wegen in Nuenen-Zuid er niet altijd uitzien als wegen waar je 30 km/u moet rijden, ben ik het van harte met ze eens. Maar de oplossing is dan toch niet om de reeds genomen maatregelen terug te draaien en weer 50 km/u toe te staan? Naar mijn mening zou de weg dan verdergaand moeten worden aangepast, bijvoorbeeld wat smaller maken met een mooie groenstrook of wat extra parkeergelegenheid. Ik vertrouw er op dat ik niet de enige ben die goed luistert naar de deskundigen en wat minder naar Louis.



In het filmpje is te zien: frontale botsing bij 64 km/u, botsing bij deur van bestuurder met 50 km/u, botsing met paal bij 29 km/u. Kijk naar de effecten en denk daarbij niet aan uzelf als fietser, senior op scootmobiel, overstekende voetganger met hond, (groot)ouder van een spelend kind, etc. Of aan een grote roze olifant ;-)

Geen opmerkingen: