21.8.10

Bomen omzagen?


Het College van B&W wil aan de Vondelstraat twee grote dikke Amerikaanse Eiken (Quercus rubra) laten omzagen, zo stond in Rond de Linde van 12 augustus. Het gaat om de bomen die direct naast een omgewaaide eik stonden. Die eik sneuvelde in de heftige storm van 14 juli en viel rakelings langs een woonhuis (Sparrenlaan 1). Het is een wonder dat behalve de coniferenhaag daar niet meer is beschadigd. Uiteraard zijn de bewoners zich een hoedje geschrokken.

Maar goed, hoe vervelend ook, dat is toch op zich geen reden voor het omzagen van nog twee andere mooie dikke eiken? De omgewaaide boom was aangetast door de Honingzwam. Alleen de wortels dan wel te verstaan, bovengronds zijn door de bomendeskundige (ingehuurd door gemeente) geen vruchtlichamen waargenomen. De Honingzwam is een veel voorkomende paddestoel welke parasiteert op bomen. De zwam ‘verplaatst zich’ door de rhizomorfen. Rhizomorfen zijn lange zwarte strengen van schimmel in de grond, welke lijken op zwarte wortels. Ze gaan uit van de aangetaste boom en kruipen zo verder naar de volgende boom.

De bomendeskundige heeft in de twee buur-eiken geen Honingzwam aangetroffen, zo vertelde de bewoner van Sparrenlaan 1 mij. Die eiken zien er ook nog goed uit. Moet je ze dan wel omzagen, zo vraag ik me af? Immers, het duurt weer heel wat decennia voordat nieuwe bomen zo mooi groot geworden zijn.

Navraag bij twee buren (die uitkijken op de bomen) leert dat zij geen probleem hebben met de kap. Ze hadden het berichtje wel in de Rond de Linde gelezen, maar waren niet rechtstreeks door de gemeente geïnformeerd. Wethouder Pero heeft me toegezegd dit alsnog te doen. Het was midden in de vakantieperiode en twee andere buren waren helaas niet thuis, dus die kon ik niet vragen naar hun mening. Dergelijke publicaties in de vakantie zijn niet handig en even een briefje bij de direct omwonenden lijkt me een kleine moeite. Dat kan beter!

Wat nu te doen? Ik heb de gemeente gevraagd nog even te wachten met kappen om even de hele situatie goed te kunnen beoordelen. Als de veiligheid in het geding is, moeten de bomen natuurlijk om. Als de wortels van de bomen niet zodanig aangetast zijn dat omvallen dreigt, lijkt me omzagen voorbarig. Een dilemma. Wat vindt u er van? Uw reactie is van harte welkom per email. Vooralsnog denk ik dat omzagen toch verstandig is, al vind ik het wel erg zonde van deze mooie eiken.

Geen opmerkingen: