25.5.10

Update Oude Landen (deel 2)


Naar aanleiding van de laatste raadsvergadering en de verkregen informatie heb ik informeel enkele vragen gesteld aan het college. Vandaag gaf het college aan dat ze daar niet op zal reageren, maar dat ze me aanraadt de vragen formeel te stellen. Prima natuurlijk, want dat komt de openbaarheid ten goede. Ik zal de vragen waarschijnlijk formeel stellen in het vragenhalfuurtje van de commissievergadering Ruimte op dinsdag 1 juni.

De eerste vraag die ik heb betreft de financiƫle informatie over de verplaatsing van Coppelmans naar Oude Landen. Ik verzoek het college een samenvatting van die financiƫle informatie openbaar te maken. Dit op een hoog aggregatieniveau. Naar mijn mening: de afspraken zijn immers rond, derden kunnen geen voordeel behalen met deze informatie en de gemeente kan er niet door geschaad worden. Dat geldt wat mij betreft overigens ook voor de gedetailleerde informatie, maar ik kan me goed voorstellen dat dat om privacyredenen van de familie/firma Coppelmans nu nog even niet op straat hoeft te landen. Waarvoor ik uiteraard begrip heb.

De tweede vraag die ik heb betreft het antwoord van de wethouder op de vragen van mijn fractiegenoot Aaltje Schouten tijdens de laatste raadsvergadering. Zij vroeg welke ontwikkelingen er nog meer spelen in het gebied Oude Landen. In het vragenhalfuurtje gaf de wethouder geen onjuiste antwoorden, maar gaf hij geen volledige openheid van zaken. Naar mijn verwachting wellicht met een goede reden, bijvoorbeeld omdat de belangen van de gemeente geschaad worden indien die informatie openbaar wordt. Maar blijkbaar is dat niet het geval, aangezien het college mij geadviseerd heeft de vragen langs formele weg te stellen (en dus openbaar worden). De wethouder gaf in de raadsvergadering aan dat er nog een ontwikkeling speelt op het terrein van de autoslipschool. De fractie van de PvdA vraagt zich af welke bedrijfsverplaatsing hier speelt en welke consequenties dat heeft op Oude Landen, op de vertreklocatie van het betreffende bedrijf en voor de slipschool. PvdA Nuenen vraagt zich verder af waarom de informatie niet door wethouder Jansen in de openbaarheid kon worden verteld toen de fractie van de PvdA er tijdens de laatste raadsvergadering om vroeg.

Dan zijn er nog de schriftelijke vragen, zoals gesteld op 19 april, met een beantwoordingstermijn van 30 dagen. Vorige week is aan mij toegezegd dat de antwoorden er vandaag, dinsdag 25 mei, zouden zijn. Helaas, deze mooie (verjaar)dag is bijna om, maar de antwoorden zijn er nog niet. Morgen wellicht? Ik zal er over schrijven in “Update Oude Landen (deel 3)”

Geen opmerkingen: